Nasazení 11.
československého pěšího praporu při obraně Tobrúku
Již 6. října odjela z Aleppa předsunutá skupina ubytovatelů
pod velením zástupce velitele praporu majora Karla Střelky,
která se již 12. října přesunula na palubě torpédoborce
Hero do Tobrúku, aby zde připravila příjezd praporu. Na
syrské hranici vystřídali československé vojáky veteráni
18. australské brigády, stažené v srpnu z Tobrúku. Mezi 7. a
12. říjnem předaly jednotlivé roty svá postavení
Australanům a soustředily se v Aleppu, odkud odjel prapor 14.
října železnicí přes Hamá a Homs k jihu do Rajáku, aby pak
pokračoval nákladními auty přes Bejrút a Hajfu do
tranzitního tábora v palestinském až-Zíbu. Po krátkém
odpočinku a přestrojení na zimní výstroj odjeli
českoslovenští vojáci 16. října z až-Zíbu do Alexandrie a
ubytovali se v tábore al-Ámíríja, asi 30 kilometrů
jihozápadně od přístavu. Zde se k nim připojily doplňky,
vojáci vycvičení československou výcvikovou jednotkou v
Agami. Prapor, zdecimovaný chorobami, ostatně posily nutně
potřeboval. Přibližně v 03.00 ráno 21. října odjel prapor
nákladními auty z al-Ámíríje do alexandrijského
přístavu, kde se krátce po 04.30 nalodilo 321 mužů na
australský torpédoborec Napier a 313 mužů na britský
torpédoborec Hasty. Pro Čechoslováky, typické suchozemce,
nebyla plavba na torpédoborcích ničím příjemným..
Podplukovník Klapálek ve svých vzpomínkách píše, jak u
snídaně byli u stolu všichni, k obědu jich přišla jen
polovina a povečeřeli již jen ve dvou, když Klapálkovi
dělal společnost československý styčný důstojník u
britského velení, poručík Eduard de Lorme, vlastním jménem
Lobkowitz. Řada československých vojáků dostala mořskou
nemoc, některé navíc sužovaly obavy, že nepřátelská
letadla či ponorky loď potopí a oni skončí namísto v
Tobrúku na mořském dně. Z pohledu námořníků byla však
plavba toho dne poměrně klidná, pumy jediného italského
letadla, které na konvoj zaútočilo, dopadly neškodně do
vody. Přibližně ve 23.30 téhož dne, 21. října 1941,
přirazily torpédoborce k molu v tobrúckém přístavu a
vojáci 11. československého pěšího praporu se ocitli v
obležené pevnosti. Jejich první cesta vedla na shromaždiště
u staré italské pevnosti Airente, kde na ně již čekala
předsunutá skupina ubytovatelů. Po strastiplné cestě se
konečně najedli a potom ulehli k neklidnému spánku.
11. československý pěší prapor-Východní byl pod velením
podplukovníka Karla Klapálka přidělen k polské brigádě
generála Kopanského (britské velení logicky předpokládalo
snadnou domluvu československých a polských vojáků) a zaujal
postavení v západní části perimetru obrany po obou stranách
silnice na Dernu. Jeho pravým sousedem byl na severu zprvu
2./13. australský prapor podplukovníka Burrowse, později
karpatský hulánský pluk majora Bobinského, levým na jihu 3.
prapor karpatských střelců majora Sokola. Hlavní síly
praporu se přesunuly do první linie ve dnech 23. až 25.
října a vystřídaly 1. prapor durhamské lehké pěchoty a
část Karpatského hulánského pluku. Úsek přidělený
praporu byl dlouhý 5,7 kilometru a zahrnoval celkem 13
bývalých italských skalních a betonových pevnůstek,
číslovaných od S 15 do S 31/5, z nichž největší S 19
ležela na jižní straně silnice na Dernu a vojáci 11. praporu
ji nazývali “Honza”.
Popis nasazení čs. jednotky slovy generála K. Klapálka osobně - Nahrávka československého rozhlasu 1967 - DOWNLOAD
Pevnůstka S 19 "Honza"
Pevnůstky “červené linie” byly od sebe vzdáleny zhruba
800 metrů a částečně propojeny zákopy. V podstatě se
jednalo o kryty pro 6 až 30 mužů, chráněné dělostřeleckou
palbou a kulometnými hnízdy, tvořenými většinou
“sangary”, které byly vybudovány z kamení a pytlů s
pískem. Před linií se táhly drátěné zátarasy, tvořené
stočeným ostnatým drátem, a minová pole. Na “Červené”
linii zaujali pozice vojáci 2., 3. a 4. roty, záložní pozice
praporu byla na “modré” linii asi 3 km dále v týlu. Zde
bylo velitelství praporu a postavení záložní 1. roty
(později se roty vystřídaly), roty doprovodných zbraní a
dalších částí jednotky. Českoslovenští vojáci měli na
začátku svého bojového vystoupení v Tobrúku k dispozici 551
pušek, 84 těžkých a lehkých kulometů nejrůznějších
vzorů (Bren, Vickers, Lewis, Hotchkiss, Schwarzlose, Breda, Fiat
aj.), 34 samopalů Thompson, 27 granátometů ráže 50 mm a
minometů ráže 76 mm, 30 protitankových pušek, 6
brencarrierů a 44 nejrůznějších vozidel. Téměř okamžitě
po příchodu do první linie obrany tobrúckého perimetru
začal 11. československý prapor vysílat bojové hlídky.
Agresivní akce těchto hlídek v předpolí pevnosti byly
doménou nezkrotných Australanů, indických válečníků i
bojechtivých Poláků, českoslovenští vojáci si však při
nich se svými spojenci v ničem nezadali. Jejich úkoly byly
však většinou jen průzkumné a podplukovník Klapálek musel
často bojovnost svých nižších velitelů krotit. Celkem
absolvovali českoslovenští vojáci v Tobrúku mezi 23.
říjnem a 1. prosincem 1941 88 průzkumných hlídek, z toho 57
denních, přičemž někteří vojáci byli na průzkumu i
dvacetkrát (např. Vladimír Chalupa, ing. Jan Gregor či Karel
Štolba). Vedle průzkumu bylo cílem hlídek, pronikajících do
země nikoho i do postavení nepřítele, zmocnit se
nejrůznějšího materiálu včetně zbraní, třeba i
poškozeného či opuštěného. Československé praporní
dílny se svými zbrojíři a mechaniky se staly v Tobrúku
proslulou institucí. Mezi spojeneckými jednotkami se žertem
říkalo, ze stačí přinést Čechům kliku od auta a jistě k
ní z ničeho nic přičarují vůz. Šikovnost českých rukou a
vynalézavost myslí umožnila rozmnožit výzbroj a vybavení
praporu a ještě opravit množství nejrůznějších, zejména
kořistních zbraní pro jiné jednotky. Díky iniciativě svých
vojáků disponoval 11. prapor 10. prosince 1941již 653
puškami, 22 těžkými a 82 lehkými kulomety, 35
protitankovými puškami, 14 granátomety a 25 minomety, 3
protitankovými kanóny ráže 47 mm a dokonce i 4 houfnicemi
ráže 100 mm. Tyto kořistní italské houfnice československé
značky Škoda dostal prapor od Poláků a mechanici je v
dílnách v rekordně krátké době opravili, takže 6. prosince
mohla vzniknout první československá dělostřelecká četa
pod velením nadporučíka Ivana Pazderky, která se stala
Součástí smíšené československo-polské baterie.
Českoslovenští dělostřelci v Tobrúku
Ani v nepřívětivých podmínkách obleženého Tobrúku
neopouštěl československé vojáky smysl pro humor. Krásně
to ilustruje epizoda, kterou ve svých vzpomínkách popisuje
Ladislav Pospíšil: “Československý styčný důstojník u
britského velení poručík Eduard de Lorme, vlastním jménem
Lobkowitz, se pro svůj knížecí původ těšil mezi britským
důstojnickým sborem, jenž si potrpěl na aristokraty, velké
vážnosti. Britové ho oslovovali Your Highness (Vaše
Výsosti), zatímco mezi československými vojáky se mu obecně
říkalo Eda. Přestože v obranných liniích perimetru byl
dostatek prostoru pro vykonávání potřeby v naprostém
soukromí, vyžadovaly britské předpisy, aby i u 11.
československého praporu byly vybudovány latríny, řádně
označené podle britského vojenského zvyku příslušnými
nápisy: For Officers only (“Jen pro důstojníky”), For
Sergeants only (“Jen pro poddůstojníky”) a For Privates
only (“Jen pro vojíny”). Latríny ovšem prakticky nikdo
nepoužíval. “Jediný, kdo chodil pravidelně na For Officers
only, byl, noblese oblije, samozřejmě Eda. V nezbytné honbě
za ‚srandou‘ se rozhodujeme, že mu pro potěšení několik
metrů od jeho bunkru vybudujeme záchod s nápisem For Princes
only (‚Jen pro knížata‘). Ráno, skryti na nedalekém
vršku, pozorujeme Edu. Při své obvyklé cestě si všiml
nového ‚hygienického‘ zařízeni. Vteřinku zaváhal, ale
pak elegantně a pevným krokem zamířil na ‚knížecí‘ kus
pouště.” Legrace však byla jen nepoměrně menší, i když
jistě příjemnější částí života československých
vojáků v obležené pevnosti.
Nasazení do boje přineslo vedle dřiny, únavy a napětí
nezbytně i ztráty na životech. Již 30. října 1941 padl na
svém bojovém stanovišti jedenadvacetiletý vojín Leo
Gutfreund. Při prudkém minometném palebném přepadu dostal
kulometný sangar, ve kterém držel hlídku místo unaveného
kamaráda, přímý zásah a jeho trosky pohřbily Gutfreundovo
tělo. Následovaly další oběti na životech, mnoho vojáků
bylo raněno, svou daň si opět vybíraly nemoce. Oběť mezi
československými vojáky si vyžádalo i běsnění živlů
při průtrži mračen 18. listopadu. Příval vody strhl četare
Jaroslava Roznětínského, jehož již nikdo více nespatřil.
Jeho tělo bylo pravděpodobně odneseno do moře. Také prudká
palba nepřátelského dělostřelectva na pozice 11.
československého praporu v časných hodinách dne 21.
listopadu si vyžádala jednoho mrtvého a dva raněné. Boj o
vyproštění Tobrúku z obklíčení vojsk Osy ostatně toho dne
teprve začínal.
10. prosince se v rámci Karpatského hulánského pluku
účastnil finálního výpadu z pevnosti k rozbití
obklíčení pronásledovací oddíl 11. československého
praporu, tvořený velitelským družstvem a dvěma četami 2.
roty, družstvem 4 brencarrierů, jednou houfnicí ráže 105 mm,
jedním protitankovým kanónem, ženijním družstvem,
spojovacím rojem, motospojkou a zdravotnickou hlídkou.
Velitelem oddílu byl kapitán Jan Svoboda. Ještě předtím,
než pronásledovací oddíl vyrazil do akce, zaútočily silné
hlídky československých vojáků na opěrné body v předpolí
postavení praporu. V 05.55 vyrazila hlídka vojáků 3. roty pod
velením nadporučíka Ladislava Snídala, která po krátké
přestřelce vnikla do silného nepřátelského opěrného bodu
na kótě 69, kde vztyčila československou vlajku. V 06.40
vstoupila do akce hlídka 4. roty v čele s desátníkem Krebsem,
jež obsadila 14 opuštěných nepřátelských kulometných
hnízd, a v 06.50 dosáhli vojáci hlídky poručíka Kauderse
(také od 4. roty) nejsilnějšího opěrného bodu nepřítele v
sektoru 11. československého praporu, dvojitého vrcholku
“Twin Pimples”. Po jeho zajištění postupovali dále na
západ a ještě v dopoledních hodinách obsadili opěrný bod
“Fort”, vzdálený asi 1 500 m od “Twin Pimples”.
Pronásledovací oddíl vyrazil za svítání, obsadil kótu 110
a postoupil až k rozcestí na Achsenstrasse. Odpoledne se
českoslovenští vojáci vrátili zpět do perimetru pevnosti.
Popis nasazení čs. jednotky v boji citací z knihy generála K. Klapálka "Ozvěny bojů" - Nahrávka československého rozhlasu - DOWNLOAD
Českoslovenští vojáci při výpadu z perimetru, 10.12.
1941