Report z turnajového zápasu
informace, jak probíhal již odehraný zápas

Chalchyn-Gol (PacAGPG 2) - Žukov (Osa) x Vesep (Spojenci)
dohráno 05.03.2010, vítězství Osy
Žukov - Osa

Průběh a konec bitvy:
Rozdelime-li bitvy na ty kde je treba urazit dlouhou vzdalenost na uzke fronte a jde tam hlavne o cas (jako rekneme Moskva v puvodnim PG) a na ty kde je treba protivnika pretlacit na siroke fronte a jde tam o bitvu vice vyrovnanych armad (jako rekneme Kursk v puvodnim PG), patri Chalchyn-Gol jednoznacne do druhe skupiny. Vsechny strategicke cile jsou blizko uvodni linie fronty, ale chraneny jednak rekou (stred a sever mapy), jednak pousti (jih mapy). Vyhodou Rusu je pocetnejsi i kvalitnejsi pozemni armada vcetne mnoha tezkych del (ktere vsak nelze prikupovat), a take moznost prvniho tahu: rada japonskych jednotek (nevim zda je to umysl designeru) vcetne 150mm dela a 2 tanku je "na rane" odsouzena k okamzite zahube. Vyhody Japoncu zahrnuji mnohem lepsi stihaci letectvo, moznost prikupovat tezka dela, a samotna skutecnost ze jsou v obrane a staci jim 12 tahu vydrzet na miste. Utocnou i obrannou bitvu velmi ovlivnila predchozi prohrana testovaci bitva s MJM. MJMuv plan spocival v soustredeni se na obranu jizniho mesta, i presto ze je jedine ktere neni za rekou (!). Je vsak na dolet od japonskeho letiste a blizko japonskym posilam cekajicim v pousti, zatimco utocnici maji letiste daleko a nakupovat v rozumne vzdalenosti nemaji kde. Co je mozna jeste dulezitejsi, vsechna ruska tezka dela jsou na pocatku soustredena na severu a ve stredu mapy - a bez nich se obrana prorazi tezko. Plan jsem za obrance okopiroval, a za utocnika se mu snazil maximalne predchazet. 1.tah Prvni tah se souperi povedl, znicil mi 9 jednotek (vcetne tri tanku a 150mm dela). Nejvetsi ztraty utrpeli obranci klicoveho (viz vyse) nejjiznejsiho mesta ... ze by dosel v treninku ke stejnym zaverum? Rada jeho poskozenych pesich a jezdeckych jednotek je vsak v mem dosahu, a i cenny plamenometny tank se utokem na 150mm delo prilis exponoval. 6 jednotek nicim, zahustuji obranu protitanky, a predevsim nakupuji za vetsinu prestize dalsi 3 dela (celkem tam jsou tedy 4) k nejjiznejsimu mestu. 2.tah Souper vyviji silny tlak na severu a v centru: znicil mi 6 jednotek, a 12 (!) dalsich je oslabeno na 5 nebo mene. Od nejjiznejsiho mesta se vsak stahnul - proti 4 delum (vcetne 2 tezkych) nemaji jeho pechota a tanky zadne argumenty. Situace na jihu vyuzivam o postup o 1 radu hexu vpred, za podpory bombarderu. Stihacky (nikoli beze ztrat) sestreluji Isak. V centru je zle, souper se pres reku Chalchyn-Gol dostal lepe nez ja v zrcadlove bitve (i kdyz jeho celni tank na to doplatil). Pomer ztrat (bez rozpustenych jednotek) prijatelnych 10:15 pro soupere. 3.tah Souper skvele vystupnoval tlak na nejsevernejsi mesto Fui (ktere je pred padem). Na jihu hromadi sily a vyckava, ovsem sestrelil mi 2 stihacky (kde jsou ty predpovedi o nizsi kvalite sovetskeho letectva?). Pomer ztrat 14:23 pro soupere 4.tah Celkem se darilo - mam rostouci ztraty, ale souper ani ve 4. tahu nedobyl jedine strategicke mesto. Japonske letectvo krvaci, ale je i zodpovedne za vetsinu ztrat ktere pusobim souperi: mimo jine treti stihacka a predevsim tezke delo (jedine v jizni casti bojiste). Pomer ztrat 17:32 pro soupere. 5.tah Souper obsadil prvni (v patem tahu zatim co ja ve tretim) - nejsevernejsi - strategicke mesto, a cisti oblohu od japonskych stihacek. Sestrelil jsem mu takticky bombarder, ale zbyva mi jen jedna Nate ktera za 1 tah spadne kvuli palivu, a dva poskozene Perry. Reaguji tim ze obranu nejjiznejsiho mesta posiluji tremi 20mm flaky. Souper se na jihu konecne hnul smerem k mym liniim, znamena to ovsem vystavit se palbe mych del. Pomer ztrat 20:41/ 6.-7. kolo Ztratil jsem dalsi dve strategicka mesta (s tim se ovsem pocitalo), ale na jihu se i bez bombardovaciho letectva (dopluje munici a opravuje se) *pevne* drzim, a i ve stredu nejakych 10 jeste jednotek odolava. Pomer ztrat 55:23. 8.-11. kolo Pisu najednou - stale stejny obrazek: na jihu 3 rady mych jednotek s neustale doplnovanymi posilami brani souperi k pristupu k nejjiznejsimu mestu. Na uplnem konci tam sice shromazdil 10 (!!) del ktere zacaly obranu nahlodavat, ovsem i kdyby stacily nicit me jednotky rychleji nez ja je dokupovat (coz neni vubec samozrejme) tak cas dosel.

Hodnocení vlastního velení:
Z bitvy mam (i pres popsane vitezstvi) spise zaporne pocity: zda se ze pouzita konzervativni strategie - soustredit se na nejjiznejsi mesto - vede v teto bitve spolehlive k uspechu; navic v rozporu s historickym ruskym vitezsvim. (To neni nic proti autorum Pacgen: tam je totiz bitva soucasti kampane kde se za Japonce brani jen pocitac.)

Charakteristika protihráče:
Konzervativne hral i souper kdyz jednotky jinych casti bojiste presunul na jih az kdyz zajistil ostatni mesta - na to ovsem nestacil cas. Kritizovat tuto strategii nemohu protoze alternativu jsem vyzkousel v zrcadlove bitve a take nikam nevedla.

Vesep - Spojenci

Průběh a konec bitvy:
Největším problémem téhle bitvy je dobytí cíle Chulat Ulajn Obo (úplně vpravo), a to z toho důvodu, že tam spojenci nemají flaky, jejich letadla jsou na počátku daleko a když tam doletí, nevrátí se již zpět kvůli palivu a navíc japonské stíhačky jsou lepší. Takže ruské síly jsou v tomhle bodě masakrovány ze vzduchu. Přesně podle toho to probíhalo, soupeř vsadil všechnu prestiž do obrany tohohle bodu, nakonec tam byly tři 105 mm houfnice a dvě 75 mm houfnice. Ostatní strategické body jsem dobyl, jen tak tak, ale dobyl. Postupoval jsem spíše opatrně, takže spíš než jednotky mi na konci chyběl čas.

Hodnocení vlastního velení:
Měl jsem na začátku použít všechny stíhačky na Chulat Ulajn Obo a přesunout tam více jednotek. Za pozitivní považuji, že se mi podařilo obsadit všechny ostatní strategické body, což se každému nepovede. Hrál jsem opatrně, spíš na jistotu.

Charakteristika protihráče:
Vše vsadil do obrany Chulat Ulajn Obo, což byla sázka na jistotu a podle toho to dopadlo.