článek převzat v nezměněné podobě z časopisu REVI
článek
recenzující publikaci SLOVENSKÁ ARMÁDA 1939-1945 JOSEF VÁCLAVÍK (REVI č. 16/97) Název: Slovenská armáda 1939-1945 Autor: Charles K. Kliment Odpovědný redaktor: Miroslav Žďárský Nakladatelství: Mustang s.r.o., edice Military, 1996 Cena 239 Kč |
![]() |
Na Slovensku budou s kritikou výše
jmenované knihy hotovi velice rychle. Prohlásí: "Pozrite,
aké somariny a klamstvá ti Česi zasa o Slovákoch vydávajů!"
My se pokusme přistoupit k "tvorbě" nakladatelství
Mustang méně stručně a vezměme věci po pořádku...
Opravte mne, pokud se mýlím, ale jméno autora není doposud čtenářské
veřejnosti známo a připadá mi také, že si pro svou premiéru
zvolil poněkud velké sousto.
Kniha má poměrné široký záběr, počínaje historickým
pozadím vzniku slovenského státu, přes rozpad Československa
až po vývoj složení jednotlivých druhů vojsk slovenské armády
- dělostřelectva, "obrněných" jednotek, letectva...
Dále pokračuje kapitolami o operacích slovenské armády v
letech 1939-1944, o Slovenském národním povstání, slušelo
by se podotknout, že povstalecké jednotky, bojující proti Němcům,
nebyly armádou slovenskou, ale československou. Záhadou pro
mne zůstává, proč autor do knihy o slovenské armádě včlenil
rozsáhlou kapitolu o Hlinkově gardě. Již tehdy existovala železná
pěst politické strany, ale s armádou toho zas tolik společného
neměla, snad až v závěru války, kdy ve funkci protipartyzánských
komand Pohotovostní oddíly Hlinkovy gardy vynikly v genocidě
vlastního obyvatelstva. Kupodivu jsem o tom v knize nenašel ani
zmínku, i když se domnívám, že by zde byla namístě. A navíc
- v knize uveřejněné hodnosti Hlinkovy gardy nebyly v této
podobě nikdy realizovány. Ale jsem poučen, kdybych měl někdy
psát historii československé armády, na Lidové milice
rozhodně nezapomenu.
Následují kapitoly o závěrečných měsících "farské
republiky" a o slovenských vojácích v boji za obnovu Československa.
Zde si opět neodpustím maličkost - proč v tabulce, zachycující
procentuální podíl vojáků slovenské národnosti v zahraničních
jednotkách, chybí čs. perutě RAF? A dále, Otto Smik nevelel
312. čs. peruti, pouze její letce, zato stál v čele 127.
peruti.
Vzhledem k tomu, že témata výše popisovaná byla donedávna
doménou stranických "historiků", seznámí se zde čtenář
s mnohými informacemi nepříliš známými. Např. o morálním
a bojovém stavu povstalecké armády, která byla nakonec poražena
daleko slabšími, ale také daleko ukázněnějšími a zkušenějšími
silami nepřítele, o skutečné bojové hodnotě partyzánských
jednotek, o jejich podílu na porážce povstalců u Strečna,
atd. Ale i zde poskytované informace je zapotřebí brát s
rezervou.
Čtenářům časopisu REVI známý autor pan Vlach mne mj.
upozornil, že např. v Martině postřílená mise gen. Otto se
nevracela z Budapešti, ale z Bukurešti. Často jsou zde zaměněna
jména, místo kpt. Ján Stanek Jozef Stanek, místo gen. Štefan
Jurech Imrich Jurech, na fotografiích je zaměněn gen. Turanec
s jinými důstojníky. Často je vydáván stejnokroj vzdušných
zbraní za stejnokroj pozemního vojska. Rovněž tabulka hodností
porovnávající československé a německé stupně není v pořádku
- pan Vlach v knize napočítal 169 hrubých chyb!
Mne osobně upoutaly "přehledy" zbraní. Jestli bylo cílem
stvořit přehled co nejnepřehlednější, povedlo se to na výbornou.
Pokuste se například jenom objevit název popisované zbraně.
A opět chyby - např. zobrazenou verzi samopalu ZK 383 slovenská
armáda nepoužívala, správný není ani údaj o počtu dodaných
kusů.
Odvážným se jeví tvrzení, že ve své době nejlepší
protiletadlové dělo v Evropě mělo "nezdařenou
lafetaci" (vz. 22). Kadence pouhých 20 ran za minutu, uváděná
u 2cm Oerlikonu vz. 36 představuje důvod k pousmání, nikoliv
k uvěření. Naopak velmi solidně je zpracován přehled obrněné
a automobilní techniky (spolupracoval V. Francev).
Začnu věřit na nešťastnou třináctku, neboť právě tato
kapitola pojednává o letadlech. U popisu jednotlivých typů nás
pobaví rubrika zvláštní vlastnosti, my se díky ní dozvíme,
že Š.328 byl dvojplošník. Opravdu zvláštní vlastnost! Navíc
neměl patřit k snadno pilotovatelným typům a je zařazen
nejen mezi pozorovací, ale i lehké bombardovací stroje, což
již ve skutečnosti představovalo zcela jinou kategorii, patřily
sem například Aero A-101, Ab-101, B-71 atd. O Avii B-534 se
dozvíme, že byla přijata jako jediný stíhací stroj do výzbroje
čs. letectva - o Letovech Š-23l, sloužících v letech 1936-37
zároveň s pětistovkami, autor asi nikdy neslyšel.
Aeru A-100 bylo upřeno původní poslání, tj. zvědný letoun,
zato jej nechal autor ve výrobě v malých sériích až do r.
1938 s jinými motory, takže namíchal koktejl hned ze tří typů
různých kategorií (A-100, A-101 a Ab-101). Navíc jedna
Aerovka Ab-101.15 na Slovensku sloužila, ale přehled o ní mlčí,
asi za trest, protože byla použita k útěku do Polska.
Na fotografii Ba-122 je zároveň zachycena i Bš-122, takže si
čtenář má asi vybrat sám.
Aeru MB-200 se ve "zvláštních vlastnostech" připisuje
neschopnost letu na jeden motor, jediný kus slovenské B-71
nevyrobila Avia, ale byla dodána do ČSR přímo ze SSSR...
Popis kamufláží a značení ignoruje u předválečných čs.
letadel použití šedé barvy na spodních plochách a opomíjí
nově zaváděnou tříbarevnou kamufláž, použitou u B-71 a
prototypů B-35, Š-50 atd.
Popírá se zde znovuzavedení označení letek na bocích strojů
velkými písmeny, mimo S = škola. Tedy jen pro doplnění:
Pozorovací letky 1. 2. 3. nesly litery A,B,C, stíhací letky
11. 12. 13. pak K,L,M.
Řada původem německých letounů si ponechala dřívější
označení, totéž platí o 3V na boku ex československé B-71.
Je smutné, že zatímco je do přehledu zařazen kdejaký náklaďák
(snad jen Wikov unikl pozornosti, byť na fotografii je doložen),
celou řadu Slováky užívaných letadel "přehledy"
ignorují.
Opomíjí se dodat, že Bf 109G slovenské 13. letky létaly s německým
označením pouze na frontě a Slováci je měli toliko půjčené.
A nakonec perlička - imatrikulace civilních letadel se údajně
skládala z písmen OK a tří čísel!
Text doprovází bohatá fotopříloha, nikoliv však bez kazu.
Kde není k dispozici záběr ze slovenské armády, musí postačit
jiný, z armády předcházející, tedy československé - např.
Letov Š-616, Aero A-230, protitankový kanon vz. 37.
A popisky k fotografiím? Tak třeba letecký kulomet vzor 30 byl
podle nich vyvinut až rok po svém zavedení, tj. v roce 1931.
Pozorovací Letov Š-128 v civilní imatrikulaci nezachycuje foto
po jeho vyřazení, ale jedná se o předváděcí prototyp! (správně
Š-1285M, čili Š-228.5) Avia Ba-122 byla konstruována k pokračovacímu
- nikoliv pokročilému výcviku, a proto měla pevnou
konstrukci, nikoliv naopak, jak se tvrdí v textu. A další a
další "drobnosti": Caudron 445 - má být správně
psáno Goeland (nikoliv Goelond). Slovensko používalo He 111
verze H-1O, Bf 109E nenesl na kapotě motoru slovenský znak, ale
emblém 13. letky, u Bf 109G 13. letky se nejednalo o stíhací
bombardéry, B-534 nesloužily u 2. letky (ta byla pozorovací),
u Ju 87 nesouhlasí počty užívaných strojů...
Jenom doufejme, že kvůli otištěným fotografiím prezidenta
Tisa, vyznamenávajícího příslušníky SS po "osvobození"
Banské Bystrice, se nějaký neznámý pachatel nepokusí
vyhodit do povětří nakladatelství Mustang, jak se to stalo v
podobném případě Kolínským novinám kvůli stejným obrázkům
v publikaci Slovenští letci 1939-1945...
Josef Václavík