Most u Remagenu

The Bridge of Remagen; John Guillermin, USA 1969

Film je skvěle obsazen, skvěle zahrán (hrál v něm např. Vít Olmer a Rudolf Jelínek) a je to vůbec takový kultovní film, který je záhodno dávat pri různých příležitostech, jako jsou výročí osvobození a podobně.
Film má několik pěkných aspektů. Předně to byl jeden z válečných filmů, které zřejmě neplatilo americké ministerstvo válečné propagandy. Naskýtá vyváženost různých lidských společenství. Nebylo to černo-bílé jak je tak často vidět. Pěkně byl vyprofilovaný americký zloděj, americký poručík, německý major a kapitán - ředitel školy. Zápletka se starostou - velitelem Volkssturmu a jeho synem byla dobrá námětem a výchovnou snahou. Spousta mladých Němců byla takto zfanatizována. Je ale těžké uvěřit, že by 50-ti letý otec neuměl zasáhnout proti svému 13-ti letému synovi.
Celý film budí dojem, ze autoři neměli zádné problémy s penězi. Domy se boří, barikády se staví, tanky jezdí 1:1, ...... nebylo tomu tak. K natáčení bojů ve městě se smutně využil starý Most, který byl určen k demolici. Nikde jinde na světě by zřejmě kvůli relativně bezcennému uhlí nesrovnávali se zemí tak architektonicky vzácné město.

Otázkou zůstává kdo vymyslel tyto úsměvné scény, které se tam vyskytovaly a proč to dělal:
- krycí palba rovnou do zad útocíčích vojáků
- úplně neskutečné srocení spojeneckých tanků pri odstřelování města a dělostřeleckých baterií (bylo to úplně stejné jako ve filmu Ardeny)
- pokud by byly na břehu baterie Flaku "Acht-Acht", tak by nalétávající letadla měla tězké, přetěžké ztráty, stejně jako tanky, které na ně pálily z druhého břehu
- decimace oněch dělostřeleckých baterií byla nadmíru podivná, stejně jako výkřik velitele kanónu "doneste munici", což ovšem značilo, že tu nachystanou už vystříleli, otázkou je na co. Asi to kameraman nestihl natočit.
- opět se prokázalo, že pokud se kryjete za pilíře je nepřátelská palba přesná + 5 cm, jakmile ovšem vykročíte do útoku palba začne býti nepřesná
- Němci z neznámých důvodů nepoužívali minomety - zbraň Volkssturmu a konce války
- za svazek drátů vedoucí k náložím by se nemusela stydět ani velká telekomunikační firma
- opevnit dřevený hausboot byl docela senilní nápad. Pokud by někdo chtěl postřílet někoho v dřevěné lodi, pak by na ni zřejmě namířil kulomet a udělal z ní cedník, což by mohl ještě vylepšit zápalnými střelami a potopit ji ohýnkem.
- němečtí vojáci v tunelu museli být úplně zoufalí, dezertovat přímo z nástupu, to už musí být... (dost trapná scéna)


I tak ale patří Most u Remagenu k nejkrásnějším válečným filmům a stojí za to ho vidět.