Setkání u Davle
- dokument osvětlující okolnosti natáčení amerického filmu
Most u Remagenu v roce 1968 v Československu
"Předložení takového důkazu je
otázkou politickou."
Za necelý měsíc, 21. srpna, uplyne třicet let ode,
kdy invazí vojsk států Varšavské smlouvy do Československa
drasticky vyvrcholily události roku 1968. Celosvětovému duchu
té doby je na LFŠ věnován tematický cyklus Rok 1968 - rok
revoluce. My se k domácí situaci vracíme dokumentem
osvětlujícím konkrétní dopad okupace na probíhající
natáčení filmu Most u Remagenu (The Bridge of Remagen;
John Guillermin, 1969). Dokument pochází z Archivu
předsednictva vlády, fond F. Hamouz, a je uložen v Ústavu pro
soudobé dějiny, komise vlády ČSFR pro analýzu událostí let
1967 - 1970, C II/237. Za vlastní zprávou následuje
dvoustránkový rozpis "Minimum filmových záběrů pro
film Most u Remagenu", z přípisků rukou na první straně
lze mj. rozluštit, že "dle sdělení (nečit. jméno) ze
dne 27. 9. povolil gen. Klujev další natáčení" - ovšem
právě jen v rozsahu navrženého "minima". Film, v
němž hrál např. Vít Olmer a Rudolf Jelínek a který vznikal
v exteriérech v Davli a Mostě, byl dokončen v okolí Hamburku
a v Itálii. Jan Lukeš Předsednictvo vlády odbor školství a
kultury Č. j. 21.979/68-11
Informace pro s. předsedu vlády
Věc: Likvidace filmové zakázky Most u Remagenu
1. Dne 25. října 1967 uzavřel Čs. film s americkou
firmou Wolper z Hollywoodu zakázkovou smlouvu o natočení filmu
Most u Remagenu. Děj filmu se odehrává v době druhé
světové války a líčí střetnutí hitlerovských vojsk s
příslušníky americké amrády v Porýní. Produkční štáb
filmu a herci jsou američtí, americká strana dodává také
některé rekvizity, Čs. film pak, podobně jako při jiných
zakázkách, poskytuje služby v ateliérech, v exteriérech,
stavby, některé herce, komparsy apod. 2. Prostřednictvím
styčného důstojníka čs. vlády žádal Čs. film u
spojeneckého velení o souhlas s pokračováním a dokončením
této zakázky, ale podle záznamu z jednání dne 10. září
1968 generál Ogarkov požádal čs. stranu, aby sdělila
"filmovým ateliérům, že spojenecké velení je proti
natáčení amerického filmu v současné době." V
souvislosti s tím vzniká otázka hosopodářských důsledků
pro Čs. film z nesplnění smlouvy. 3. Celá zakázka má pro
čs. stranu hodnotu 900 tis. US dolarů, nyní po
prokazatelném již překročení některých služeb cca 1 mil.
US dolarů. Ke dni 21. srpna 1968, kdy došlo k přerušení
prací, činí hodnota nákladů vynaložených Čs. filmem cca
23 mil. Kčs, tj. cca 700 tis. US dolarů. Producent má z
celkové smluvní metráže 5. 000 m ještě natočit cca 2. 000
m. 4. Smlouva rozeznává tři případy přerušení natáčení
na našem území: a) případ "vyšší moci", b)
překážky na čs. straně, c) překážky na americké straně.
Posléze uvedená alternativa nepřichází v úvahu, protože
události po 20. srpnu 1968 nelze právně hodnotit jako
překážku na straně producentově. Zbývají tedy alternativy
a) a b): ad a) V případě vyšší moci se podle smlouvy
ukončí veškeré závazky a producent nám zaplatí skutečně
vynaložené naše náklady. Použití tohoto ustanovení ovšem
předpokládá, že producent vyšší moc uzná, což dosud bez
výhrad neučinil, ale své uznání váže na podmínky, které
uvádíme níže, zejména na podmínku, že bude u nás
dotočeno jisté minimum. Nedojde-li k tomu, a neuzná-li
producent bezvýhradně námitku vyšší moci, pak by zbývalo
uplatňovat tuto námitku soudně, tj. u smluvně dohodnutého
soudu v Paříži, kde bychom ovšem museli předložit důkaz o
tom, že spojenecké velení natáčení filmů nedovolilo.
Předložení takového důkazu je otázkou politickou. V
předpokladu, že by bylo únosné takový důkaz u
pařížského soudu provést, pak by producent musel podle
smlouvy zaplatit naše veškeré do 20. srpna 1968 skutečně
vynaložené náklady, čili hodnotu cca 23 mil. Kčs, tj. asi
700 tis. US dolarů. Přesto bychom utrpěli smluvně
nekrytou škodu ve výši cca 12 mil. Kčs z titulu likvidace
staveb (nákladně postaveného mostu, kostela, cest atd.),
neboť tyto likvidační náklady není producent v takovém
případě povinen hradit. Na uvedenou částku cca 700 tis. US
dolarů bylo dosud podle smluvních ustanovení o poukazování
likvidních položek skutečně zaplaceno producentem cca 120
tis. US dolarů. Objem cca 300 tis. US dolarů jsou dosud v
respirační lhůtě a nejsou likvidní. V případě, že by se
nám tedy soudně podařilo uplatnit námitku vyšší moci,
obdrželi bychom - namísto 1 mil. US dolarů - cca 700 tis. US
dolarů a vynaložili bychom ze svého 12 mil. Kčs na zmíněné
likvidační práce. ad b) Nelze-li použít klauzule o vyšší
moci, zbývá řešit případ jako nemožnost pokračovat ve
smlouvě pro neschopnost čs. strany, což dává producentovi
právo přesunout místo výroby do zahraniční, přičemž je
čs. strana smluvně zavázána uhradit mu veškeré výlohy
přestěhování výroby i veškerou skutečnou škodu. Tyto
náklady nelze prozatím vůbec vyčíslit proto, že není
známo přesné místo přestěhování výroby (snad do oblasti
Hamburku a Itálie) a možnosti exteriérových nákladných
staveb (mostu apod.) a nelze vyčíslit ani náklady, které by
musel producent ještě vynaložit na dotočení filmu. Nelze
totiž předvídat, kolik z natočeného materiálu by producent
mohl použít vzhledem k novým a odlišným exteriérům. Jen
ztráty z nynějších prostojů zahraničních herců a členů
zahraničního výrobního štábu odhaduje Čs. film podle
dosavadních kalkulací na cca 50 tis. US dolarů týdně a není
známo, kdy budou provedeny nové stavby a kdy bude tedy
možno pokračovat v natáčení. Mimo tyto dosud nevyčíslené
náklady stěhovací a na dotočení, které by Čs. film
musel uhradit v US dolarech, by zároveň Čs. film přišel o
cca 900 tisíc dolarů z původní smlouvy, protože by producent
nebyl povinen zaplatit dosud nelikvidní náklady. 5. Za této
situace, kdy ustanovení o přerušení smlouvy pro neschopnost
čs. strany je pro nás velmi tíživé pro značné dosud
nevyčíslitelné závazky a vzhledem k tomu, že by bylo soudní
uplatnění námitky vyšší moci značně riskantní, byla by
nejvhodnější dohoda s producentem na likvidaci celého
případu. Producent telegramem z 9. září 1968 souhlasí s
likvidací smlouvy z důvodu vyšší moci za podmínky, že bude
natočeno minimum exteriérových záběrů mostu u Davle v
sedmi filmovacích dnech, celkově ve 21 natáčecích dnech (tj.
filmovacíh i přípravných a upravovacích dnech včetně
pracovního klidu). Přehled natáčecího minuma, tj. 12
záběrů, je uveden v příloze právě tak jako charakteristika
sedmi filmovacích dnů. Všechny tam uvedené komparsy jsou
výlučně z domácích komparsních herců. Z americké strany
by byl po dobu natáčení přítomen jen druhý režisér a
pyrotechnik, popřípadě zástupce produkce a na několik dní
první režisér. Závěr: Doporučujeme uložit styčnému
důstojníkovi vlády, aby s velením spojeneckých armád
projednal natočení exteriérového minima u Davle pro
zakázkový film Most u Remagenu s tím, že jen tak bude
umožněna devizově přijatelná likvidace zakázkové smlouvy.
V Praze dne 16. září 1968
vedoucí odboru: (bez podpisu)
Filmové listy
Sobota 25. července 1998