B-25 Mitchell
A-26 Invader
Spitfire
Hurricane, P-51 Mustang, Aero L-159
Za rozbřesku jsme se s ještě napůl spící společností
rozloučili a spěchali na vlak. Na nádraží v Ústí nás měl
čekat jeden Pepův kamarád Hošti, který měl jet s námi, ale
selhal a nepřišel. Bylo také domluveno, že v Roudnici před
nádražím na nás bude čekat Pepův přítel Hančlík, ten
den jsme ale opradvu neměli mít příliš mnoho štěstí na
dodržení původního plánu. Vydali jsme se z roudnického
nádraží pěšky, ale sotva jsme vstoupili do centra města,
zastavilo před námi auto. Jestli jel Hančlík okolo náhodou,
nebo jestli si na nás na poslední chvili vzpomněl, jsem se
nedozvěděl, sotva bych si totiž kdy myslel, že někdo může
mluvit víc nezřetelně a potichu než já, ale tenhle člověk
mě předčil :o). Z jeho rozhovoru s Pepou (i když, jak mi
potom Pepa sám prozradil, taky nerozuměl všemu :o) jsem se
dozvěděl, že z plánované prohlídky Hančlíkova nově
otevřeného obchodu s počítači sešlo, ale že nás alespoň
doveze k domu jiného Pepova přítele z kolejí, se kterým
máme na letecký den jít. Vystoupili jsme u domu na okraji
města a Jandysovo ochotná maminka nám prozradila, že už na
letiště vyrazil, ale že mu zavolá a řekne, ať na nás
někde počká. Abych pravdu řekl, bylo mi to celkem jedno, ten
den mi přeci šlo o letadla, ne o přátele :o). Krátce poté,
co jsme prošli kontrolou lístků, jsme na Jandyse narazili.
Pepův způsob vítání převzaný z filmů Svéráz ruského
národního lovu a Svéráz ruského národního rybolovu je
nezapomenutelný :o).
Počasí letadlům nepřálo. Bylo hodně větrno a silně
zataženo, jednu dobu to dokonce vypadalo, že se během
půlhodiny spustí bouřka. Taková smůla nás ale naštěstí
nečekala. Když jsme přicházeli, končil právě dopolední
program a měla následovat přestávka před hlavním programem,
který začínal ve 14:00. Stejně jako v Hradci bylo všude
spousta stánků s různými blbostmi, samozřejmě hlavně s
leteckou tématikou. Šli jsme se podívat na parkující letadla
- byla shromážděna na trávníku a přístup k nim byl zamezen
zábradlím. Okolo zábradlí se podle mého odhadu mačkalo
dobrých 500 lidí, takže pro hezký záběr některého z
miláčků musel člověk minutku počkat :o). Ani jsem se
nedivil, že v té mase lidí jsme Pepova přítele ztratili
(nebo on ztratil nás, jak se to vezme :o). Na dohled jsme měli
britský Spitfire a Hurricane, dobré stroje z konce války. Spit
však měl bohužel příšerné maskování, prý však
originálně zachovalé z působení v Izraeli. Dále se tam
představovaly dva výkonné americké stroje z letadlových
lodí, ale zklamalo nás, že prakticky veškerou plochu jejich
povrchu zabírala křiklavá reklama na sponzora - Redbull.
Opodál zářil stříbrný střední bombardér B-25 Mitchell.
Stříbrný proto, že z něj údajně Američané seškrabali
barvu, aby získali větší nosnost pro pumy. Bohužel úplně
zakrýval další americký bombardér, tentokrát taktický A-26
Invader. To nám bylo strašně líto, protože jsme ho oba znali
z hry Panzer General, kde to byla prakticky jediná účinná
zbraň proti těžkým německým tankům. Kterékoliv jiné
letadlo bychom asi s klidným srdcem nechali objektivům našich
fotoaparátů uniknout, ale že máme přijít o tohohle
miláčka, s tím jsme se nemohli vyrovnat.
Co se dalo dělat, měli jsme hlad a šli jsme najít nějaké
obžerstvení. Místo toho jsme našli vzlétající
trojplošník Fokker Dr.1 z první světové války. Pilot
krátce předváděl nádhernou přízemní akrobacii a potom si
to namířil ke vzdálenému kopci. Než jsme stihli vytáhnout
foťáky, odletěl tak daleko, že už by z něj nebylo mnoho
vidět. No nic, říkali jsme si, že se určitě vrátí. K
našemu překvapení se tak nestalo, ten den jsme ho již
nezahlédli :o(. U obžerstvení jsme mohli obdivovat řadu
dalších veteránů, tentokrát z řad motorových vozidel -
šlo především o dobové motorky a džípy. Pepa se tu zcela
nečekaně setkal se strejdou a bratrancem, který nás pak
část leteckého dne doprovázel.
Pak už začal hlavní program. Svou provozuschopnost předvedli
téměř všechny stroje, které nás zajímaly, bohužel kromě
A-26. Fotografoval jsem hlavně americký Mitchell, ostatní
letadla byla na pěknou fotku příliš malá a rychlá. Když
Mitchell svou produkci skončil, vydali jsme se znovu ke stání
letadel, abychom A-26 zastihli neblokované jinými. To se
podařilo, ale i tak bylo zaparkováno příliš daleko. Nedalo
mi to, nechtěl jsem odejít s prázdnou. Za zábradlím
předtím stálo pár lidí s organizátorským lístkem, doufal
jsem, že teď nějakého najdu a oslovím. Samozřejmě se
všichni organizátoři propadli do země, takže jsem zavolal na
jediného člověka, který poblíž zabradlí stál. Mladé
paní jsem vysvětlil, že jsme přijeli zdaleka a že si
nechceme americký bombardér nechat ujít a jestli je možné,
aby nás k němu někdo pustil. Jak jsem čekal, řekla, že by
to chtělo zeptat se někoho z pořadatelů, ale když okolo sebe
žádného neviděla, s příjemným „Tak pojďte“ před
námi otevřela dvířka.
Připadlo nám, jako bychom vstoupili do ráje. S pocitem pýchy
jsem sledoval stovky lidí, jak se tlačí na zábradlí. Šli
jsme rovnou k vzdálenému bombardéru a já jen čekal, kdy na
nás někdo vystartuje s tím, že tu nemáme co dělat. Nestalo
se tak a my jsme k A-26 došli až na dotek (a Pepa neodolal a
musel si na něj, stejně jako potom na Mitchella, sáhnout :o).
Při pohledu zblízka zepředu jsem pochopil, proč se s ním v
Panzerovi tak snadno ničily tanky. Rozeznávání zbraní není
zrovna můj obor, ale jestli jsem to správně odhadl, tak z jeho
předku vyčnívalo 8x20mm kanónů. S těmi musel pancíř
krájet jako máslo :o). Našel jsem si ideální místečko na
záběr - chtěl jsem, aby byly vidět jak kanóny, tak krásná
postranní malba. Byl jsem v takovém transu, až jsem si ani
nevšiml, že zároveň v pozadí fotím startující vrtulník -
musel mě na to upozornit až někdo u fotky :o). S tím mi film
skončil, můj propočet, že by mi měly zbývat dva snímky byl
špatný :o(.
Na Roudnickém nádraží jsme si oba zjistili vlaky zpět. Do
Ústí jsme měli cestu společnou, ale hlavně jsme dospávali
to, co jsme o Garden Sud Party nestihli.
Když jsem dojel do Mimoně, čekaly mě dvě hodiny chůze
pěšky, protože domů nám železnici bohužel nezavedli. Ale
ten výlet za to rozhodně stál.
Michal
Na hlavní
stránku